The elephant experience - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Merel Vaandrager - WaarBenJij.nu The elephant experience - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Merel Vaandrager - WaarBenJij.nu

The elephant experience

Blijf op de hoogte en volg Merel

28 November 2013 | Thailand, Chiang Mai

Na het avondje stappen hadden we besloten een rustige dag in te plannen. We hebben lekker uitgeslapen, wat gegeten en een beetje in het hostel rond gehangen. 's Avonds zijn we naar de tempel Doi Suthep geweest. Deze tempel ligt op een berg, dus we moesten nog een aardig eind met een taxi omhoog. De weg omhoog was nou niet bepaald een pretje. Van bocht naar bocht, reden we rond de berg omhoog. Kim heeft last van wagenziekte en voelde zich totaal niet goed toen we eenmaal boven waren. Maar ook ik voelde me niet helemaal oke.

Toen we eenmaal bijgekomen waren van de fijne rit naar boven, zijn we richting de tempel gelopen. Hiervoor moesten we een lekker stukje met een trap omhoog. Eenmaal bij de tempel aangekomen, werden we haast verblind door al het goud. Het was één grote gouden berg, met daar omheen allemaal gebouwen versierd met goud. Zoveel kitsch op één klein stukje! Maar stiekem toch wel weer heel bijzonder om te zien.
Terwijl we rondliepen gingen er opeens allemaal mensen geknield op de grond zitten. De monniken bleken een kleine ceremonie te houden, dus Kim en ik hadden ons ook op de grond gevestigd om deze plechtigheid bij te wonen. Ik heb nog steeds geen idee wat ze nou precies gedaan of gezegd hebben, maar het is altijd leuk om zoiets mee gemaakt te hebben.

Terwijl we bij de tempel liepen begon het opeens keihard te regenen. Kimberley en ik besloten bij de tempel te schuilen. We liepen onder een afdakje langs een rij boeddha beelden. Voor één van de boeddha's stond een kleine monnik. Ik vond hem zo schattig, dus ik had stiekem een foto van hem gemaakt. Toen we dichterbij kwamen begon hij tegen ons te praten. Na het korte gesprek dacht ik: 'Ik kan hem ook gewoon vragen of ik hem op de foto mag zetten, nu w toch een soort van band met hem hebben opgebouwd'. En ja hoor het mocht! Ik zei tegen Kim dat ik eigenlijk wel graag met hem op de foto wilde en alsof hij ons verstond wenkte hij dat ik naast hem moest komen zitten en met hem op de foto moest. Helemaal top dus! De monnik stond voor een gouden boeddha. Hij zei dat hij die boeddha was. Daarom moesten we met het maken van de foto ook op de grond gaan zitten, aangezien je je niet boven een Boeddha mag verheffen.

De volgende ochtend moesten we alweer vroeg op, aangezien we een olifanten tour geboekt hadden. Met een taxi werden we opgehaald. Eerst nog even langs een paar andere hotels en hostels om de rest van de groep op te halen, waarna we richting het olifanten reservaat reden.
In India heb ik ook al een keer op een olifant gezeten, dus voor mij was het niet de eerste keer. Echter was het in India maar een kort stukje, zaten we op een soort kussen en bestuurde iemand anders de olifant. Deze keer was het heel anders!
We begonnen met het leren van een aantal commando's om de olifant te kunnen besturen.
De commando's zijn:
- Sonsún => Dit zeg je om op de olifant te kunnen klimmen. De olifant doet dan z'n poot omhoog zodat je daar op kan gaan staan en verder naar boven kan klauteren.
- Hnnn => Voorwaarts
- How => Stop
- Kwée => Links en rechts
- Toii => Achteruit
- Map lon => Dit zeg je om de olifant te laten zitten, zodat je weer af kan stappen.

Na het oefenen van de commando's was het tijd om ze uit te proberen. Eén voor één moesten we op een olifant. We kregen dan bijvoorbeeld de opdracht om links af te slaan, achteruit te lopen of de olifant te laten stoppen. Onze leider Jackie (of Jackie Chan, zoals hij zichzelf noemde) keek dan of we de commando's een beetje onder de knie hadden.

Nadat we geoefend hadden was het tijd om op de olifanten te gaan rijden. Eerst mocht de ene helft van de groep op de olifant. Ze liepen naar een riviertje toe, waar wij (de andere helft van de groep) met de auto heen reden, om vervolgens met z'n allen de olifanten te wassen in de rivier. Na het wassen van de olifanten was het onze beurt om op de olifanten te rijden, weer terug naar het begin punt. Iedereen moest met z'n 2en op een olifant (er waren niet meer olifanten), maar Kim en ik mochten ieders op een eigen olifant! Bare back (dus zonder zitje) achter de kop van de olifant. Als ware olifanten trainers liepen we door een prachtige omgeving. Een super toffe ervaring!

Na de olifanten tocht was het tijd voor een heerlijke lunch, om vervolgens verder op pad te gaan. Met z'n allen weer hup in de taxi, op weg naar het volgende onderdeel van de tour.
Eerst werden we naar een klein dorpje gebracht, wat uit zo'n 5 huisjes bestond. Het was een schattig klein dorpje, met vriendelijke mensen, de poepigste kindjes en hier en daar een verdwaald dier. In het dorp kon je allemaal sjaals kopen die daar met de hand gemaakt worden.
Na het dorp reden we door naar een waterval. Eerst moesten we een stijl stuk naar beneden, via iets wat als trap moest dienen. Eenmaal beneden aangekomen, was de waterval een mooi gezicht. Na hier wat rondgehangen te hebben en een paar mooie kiekjes gemaakt te hebben, was het tijd om door te gaan naar het volgende onderdeel: Bamboe raften!

We wisten eerst niet zo goed wat we ons moesten voorstellen bij bamboe raften. Gingen we nou echt in een bootje van bamboe een wilde rivier trotseren? Gelukkig was dit niet helemaal het geval. Het waren wel vlotten van bamboe waar we op gingen varen, maar de rivier was niet wild en ruig, maar kalm met hier en daar een iets wilder stuk. De omgeving waar we doorheen kwamen was echt prachtig! Ik vond het wel heel bijzonder hoe een paar dikke bamboe stengels 5 á 6 mensen konden laten drijven. We mochten geen camera's meenemen tijden het raften (denk ook niet dat mijn camera het overleefd had met al dat water) maar gelukkig stond er onderweg iemand van de organisatie die een leuk plaatje van elk vlot heeft geschoten. Aan het eind van de tour konden we die kopen, wat we ook gedaan hebben, dus heb een mooi bewijs en aandenken.

Na deze leuke maar intensieve dag was het tijd om weer naar het hostel te gaan, een hapje te eten en vervolgens lekker in bed te ploffen en te gaan slapen!